Відвантаження російської нафти впали до мінімуму за рік, покупці в Китаї, Індії та Туреччині скоротили закупівлі. Росія втрачає мільйони доларів щодня. Як це може вплинути на хід війни РФ проти України? Санкції почали реально “кусатися” Постачання російської нафти морем різко впали, найбільші клієнти в Азії почали відмовлятися від закупівель після нових санкцій США. За інформацією Bloomberg, морські постачання російської нафти скоротилися на 190 тис. барелів на добу, що стало найбільшим падінням з початку року. Це прямий наслідок американських санкцій проти найбільших експортерів – “Роснефти” та “Лукойлу”. “Санкції почали реально кусатися – навіть звичні для Москви обхідні схеми перестали працювати”, – зазначають експерти Bloomberg. Своєю чергою уповноважений президента України з питань санкційної політики Владислав Власюк теж відмічає про скорочення закупівель російської нафти та прогнозує, що це лише початок. “Уже зараз наші джерела кажуть, що кількість контрактування майбутніх перевезень російської нафти до Індії та Китаю знизилась на майже 20%. Водночас ми пам’ятаємо, що американські санкції набудуть чинності лише 20 листопада. Тобто, вони ще навіть не набули чинності, а вже перші результати є”, – сказав він. НПЗ у Китаї, Індії та Туреччині – країнах, які забирали понад 95% усієї російської нафти, – призупинили закупівлі та шукають альтернативних постачальників. Деякі вантажі взагалі не вивантажуються, на морях зібралося понад 380 млн барелів нафти, які тепер нікому не потрібні.
Bloombergпише, що більше третини всіх барелів Росія вантажить буквально “у нікуди”. Танкери блукають тижнями, чекаючи на когось, хто купить цей товар зі знижкою. Китай скоротив імпорт російської нафти майже вдвічі Китай – найбільший покупець – скоротив імпорт на 45%, скасувавши частину вантажів, уже спрямованих до його берегів.
Консалтингова компанія Rystad Energy AS оцінює, що близько 400 тис. барелів за добу, або до 45% від загального обсягу імпорту нафти Китаєм з Росії, не доїхали до китайських НПЗ після рішення покупців у КНР.
За словами трейдерів, такі китайські державні НПЗ, як Sinopec та PetroChinaCo., скасували деякі російські нафтові вантажі після санкцій США проти “Роснефти” та “Лукойлу” минулого місяця.
Менші приватні нафтопереробні заводи також утримуються від російських нафтових вантажів, побоюючись понести покарання, подібне до того, яке вже поніс Shandong Yulong Petrochemical Co., який нещодавно внесли до санкційного списку Великої Британії та ЄС. Індія заміняє російську нафту на близькосхідну та американську Індія, що купувала 34%, теж призупиняє закупівлю російської нафти.
За інформацією співрозмовників агентства Reuters, найбільший в Індії імпортер – компанія Reliance Industries Ltd. Reliance припинила закупівлі у Москви минулого місяця після санкціонування США основного її постачальника – “Роснефті”, і придбала щонайменше 12 млн барелів спотової сирої нафти з Близького Сходу – ОАЕ, Катару, Іраку та Америки – Бразилії та США.
Індійська компанія заявила, що дотримуватиметься санкцій проти Москви.
За даними Bloomberg, станом на жовтень 2025 р., Industrie sLtd. була найбільшим імпортером російської нафти в Індії, купуючи сировину за довгостроковим контрактом з “Роснафтою”.
Президент США Дональд Трамп вже пообіцяв знизити тарифи для Індії, через те, що вона скоротила імпорт російської нафти. “Зараз тарифи для Індії є дуже високими через російську нафту, і вона припинила імпортувати нафту РФ. Вони (постачання нафти з Росії – ред.) були дуже суттєво зменшені. Тож ми знизимо тарифи”, – зазначив глава Білого дому.
